Strømsjokk etter oktober

Den siste måneden har strømprisene falt kraftig, og i oktober opplevde vi et ekstraordinært prisfall. «Det er en gledelig overraskelse for alle med spotprisavtaler, men for mange med variabelpris har det blitt et sjokk nå som strømregningen er kommet» sier Anne By Nazemi, Norgesansvarlig på elskling.no

Tall fra sammenligningstjenesten elskling.no viser at et uvanlig antall kunder valgte variabelpris for å sikre seg mot de største pristoppene under høsten og vinteren. I august var det hele 23 % som valgte variabelpris, sammenlignet med snittet på 2-4 %.

Hva skjedde?

Variabelprisavtaler følger prisutvilkingen i markedet, men strømselskapene setter selve prisen ut fra utviklingen på kraftmarkedet. Strømselskapene foretar prissikringer der de kjøper strøm fram i tid, og når spotprisen uventet faller så vil differansen mellom variabel og spotpris bli markant. Dette ble ekstra tydelig for oktober, ettersom alle prognoser for prissikringen tilsa fortsatt høye prisnivåer framover. Og ekstra merkbart blir det for deg som kunde, da strømstøtten baseres på spotprisen i markedet og ikke hvor mye strømavtalen din koster.

Gjennomsnittlig spotpris for oktober:

• 131,85 øre/ kWh i Øst (NO1)

• 132,22 øre/ kWh i Sør (NO2)

• 131,89 øre (kWh i Vest (NO5)

• 35,98 øre/kWh i Midt (NO3)

• 20,55 øre/kWh i Nord (NO4)

Kilde: Nord Pool, priser eksklusive avgifter og mva

Etter flere uker med lav kraftproduksjon, nettoimport og mye nedbør, er fyllingsgraden i store deler av landet nå over normalen for årstiden, rapporter NVE. For landet totalt er fyllingsgraden nå oppe på 81,9 prosent.

Rush etter spotprisavtaler

«De siste dagene har nærmere 99 % av våre kunder valgt spotprisavtaler» sier Anne By Nazemi i sammenligningstjenesten elskling.no. «Mange føler selvfølgelig en uro for prisnivået resten av vinteren, men de fleste velger nå å følge spotsprisen istedet for å miste kontrollen helt.»

Hva skal du som kunde gjøre nå?

Med hjelp av sammenligningstjenesten elskling.no kan du på en enkel og smidig måte sammenligne strømavtaler – og spare tusenlapper. Det eneste du trenger er å sette av 5-10 minutter av tiden din, og en strømfaktura.

«Med tjenesten vår er det gjort både raskt og enkelt. Og den korte tiden du bruker på å bytte strømavtale kan gi store besparelser» sier Anne By Nazemi på elskling.no