Vis: Valgt melding   10 nyeste   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Strømbransjens omdømme på toppnivå, mens strømprisen er på bunnivå

Den gjennomsnittlige spotprisen på kraftbørsen Nord Pool var i februar 24,6 øre/kWh for Oslo, Kristiansand og Bergen samt 24,5 øre/kWh for Trondheim og Tromsø. Det er cirka seks prosent lavere sammenlignet med den gjennomsnittlige spotprisen i januar og på linje med februar i fjor. En undersøkelse utført av TNS Gallup viser at strømbransjens omdømme er på rekordnivå.

- Vi har nå vært inne i en periode med rekordlave strømpriser og strømbransjen får sjeldent dårlig omtale i media. Med de laveste strømprisene på åtte år ser vi at bransjens omdømme har økt siden starten av året etter å ha ligget stabilt på et høyt nivå i fjor, sier Jens Regnström grunder av strømbyttetjenesten elskling.no.

I TNS Gallups Energibarometeret øker kraftbransjens omdømme og er på det høyeste nivået siden målingen startet i 2002. Barometeret peker ut faktorer som påliteligheten i prissettingen, informasjonen kundene mottar og bransjens innovasjon og nytenkning som viktige faktorer bak løftet i omdømme. Ifølge TNS Gallup finnes det en sammenheng mellom strømprisen i markedet og bransjens omdømme.

Lave strømprisen er godt nytt
Omslaget til kaldere vær i hele Norden i starten av februar ble kortvarig. Februar preges for det meste av regn og mildvær, med temperaturer over normalen og en god ressurssituasjon innen vannkraft.

- Høyere temperaturer minsker behovet for oppvarming, som minsker etterspørselen på strøm som igjen bidrar til å presse strømprisen. Den lave strømprisen i februar er godt nytt for husstander med spotprisavtaler. Disse konsumentene drar mest nytte av sin avtale når prisen på strømbørsen faller, sier Jens Regnström.

Året innledes i samme spor som fjorårets rekordmilde vinter. Markedets forventninger til strømprisen for mars er at den vil fortsette å falle*. Dette er hovedsakelig på bakgrunn av fortsatt lavt strømforbruk og kommende snøsmelting i fjellene som bidrar til å forsterke fyllingsgraden i vannmagasinene som igjen vil øke vannkraftproduksjonen.

- De store prisdriverne fremover blir værutviklingen med temperaturen som direkte påvirker oppvarmingsbehovet og nedbøren som påvirker vannkraftproduksjonen. Hvis vi får et kaldere og tørrere vær enn forventet kan strømprisen komme til å stige, men det er ikke noe markedet forventer, sier Jens Regnström

Jens Regnström
jens.regnstrom@elskling.no