Strømprisen blir rekordlav også i 2016

Med mindre været fortsetter å være tørt og kaldt i lang tid, slipper norske husholdninger å bekymre seg for stigende strømpriser. En analyse av el-terminene på kraftbørsen viser at markedet forventer en strømpris på rundt 17 øre/kWh i 2016*.

Markedets forventninger til strømprisen baserer seg blant annet på forventninger om værutviklingen, råvarepriser og konjunkturen. Utviklingen på strømprisen i Norge er svært væravhengig. De viktigste faktorene er temperatur og nedbør, ettersom de påvirker oppvarmingsbehovet og tilgangen på vannkraft direkte.

En Norstat-undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet, viser at to av tre norska husholdninger ikke har byttet strømleverandør de siste to årene, det rapporterer NRK. Også statistikk fra NVE viser en nedgang i antallet som bytter strømleverandør. I løpet av de tre første kvartalene i fjor var antallet bytter 16 prosent færre enn i samme periode i 2014.

- Selv om du har en spotprisavtale betyr ikke det nødvendigvis at avtalen din fremdeles er konkurransedyktig. De fleste leverandørene endrer vilkår og pris til kundene minst én gang i året, sier Jens Regnström, leder av elskling.no, en gratis strømbyttetjeneste.

En undersøkelse gjennomført blant kunder som bytter strømavtale med elskling.no, viser at kundene i gjennomsnitt sparer ca. 2 500 kroner per år på å sammenlikne og bytte strømavtale.

Strømprisen styres av været

- Begynnelsen av året har vært preget av kaldt og tørt vær som har fått strømprisen til å stige skikkelig. Mange har nok allerede glemt vinteren i 2010, da opplevde vi en kratig stigende strømpris nettopp på grunn av været. Prisstigningen blir begrenset fordi tilgangen på vannkraft var god takket være rekordfylte vannmagasiner. Slik det ser ut nå, forventer ikke markedet at vi får langvarig kaldt og tørt vær med stigende strømpris, sier Regnström.

For 2016 har regjeringen besluttet å øke forbrukeravgiften for strøm med 1,85 øre/kWh til 16 øre/kWh. Dette er en økningen på ca. 13 prosent innebærer en kostnadsøkning for en normalhusholdning på nesten 500 kroner.

Været ga rekordbillig strøm i fjor

I følge Meteorologisk institutt ble fjoråret det tredje våteste og varmeste året siden målingene begynte i 1900. Temperaturen var 1,8 grader og nedbøren 125 prosent over normalen. Været i fjor bidro derfor til å presse strømprisen ned.

- Gjennomsnittlig spotpris på kraftbørsen Nord Pool ble 18 øre/kWh i fjor. Det er 26 prosent lavere enn i 2014 (24 øre/kWh). Så lav har ikke strømprisen vært på 15 år. Det er først og fremst husholdninger med spotpris som har fått lavere strømkostnad. For en normalhusholdning med spotpris ble strømutgiftene ca. 1 500 kronor lavere i fjor.

En fordyrende faktor for husholdningenes kjøp av strøm er nedgangen i den norske kronen. Under 2015 steg eurokursen fra 8,35 til 8,95 NOK/EUR**. Handelen på kraftbørsen Nord Pool skjer i euro, som innebær at kjøp av strøm ble ca. 7 prosent dyrere i 2015 alene på grunn av valutaeffekten.

- Det er mildt sagt en gunstig strømprissituasjon for husholdningene, spesielt for de med spotprisavtale som får ta del i hele prisnedgangen, sier Regnström.

* Terminskurser fra Nasdaq 29. januar, EUR/NOK kurs 9,4845
** EUR/NOK kurser fra Norges Bank