Rekordmange byttet strømleverandør i 1. kvartal 2016

Ny statistikk fra NVE* forteller at 109 000 (75 300) strømkunder byttet strømleverandør i 1. kvartal 2016. Sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2015 er dette en økning på 45 prosent og det høyeste tallet registrert siden 2003.

- Det er gledelig at antall leverandørbytter nå øker. Mange husholdninger betaler fremdeles unødvendig mye for strømmen, så det er gledelig at trenden nå snur. Hvis du bytter strømavtale med jevne mellomrom sikrer du en god avtale og bidrar til økt konkurranse i markedet, sier Jens Regnström leder av strømbyttetjenesten ELskling.no.

Spotpris slår variabel pris
2015 hadde billigste strømmen på 13 år. Likevel betalte de med såkalt «variabel pris» over 870 millioner kroner mer enn de med spotpris. Omtrent 30% av husholdningene i Norge har såkalte variabelprisavtaler, som nesten aldri lønner seg. Tall fra SSB** viser at kunder med spotprisavtaler i 1. kvartal 2016 betalte 26,9 øre/kWh, sammenlignet med 33,0 øre/kWh for variabel pris. For en gjennomsnittlig enebolig tilsvarer prisforskjellen ca. 1 500 kr på ett år.

- Det er lettere for strømselskapene å ta ut margin på variabelprisavtalene fordi de ikke har samme transparens som spotpris. Mange opererer også med lokkepriser på variabelprisavtaler som med tiden blir svært kostbare, sier Regnström.

Spotpriskundene kan også spare penger
- Selv om du en gang i tiden tegnet en spotprisavtale med lavt påslag og lave avgifter er det ikke sikkert du fremdeles får billig strøm. Strømleverandørene har rett til å endre vilkårene, så dersom du ikke har sett over strømavtalen på en stund er det stor risiko for at du nå betaler mer enn nødvendig, sier Regnström.

Tallene fra NVE viser også at 44% av norske husholdninger ikke har byttet kraftleverandør de siste 5 årene.

- Vi oppfordrer husholdninger som ikke har sett over strømavtalen sin de siste årene til å gjøre en sammenligning på nett for å forsikre seg om at de fortsatt har konkurransedyktige vilkår. Bytt med jevne mellomrom, så sikrer du deg både god pris samtidig som du øker konkurransen mellom strømselskapene, sier Regnström.

* www.nve.no/no/Kraftmarked/
Sluttbrukermarkedet/Leverandorskifte/