Rekordfornøyde strømkunder

I årets utgave av Norsk Kundebarometer (NKB) kan strømbransjen notere seg at hele 75,8% av kundene er 'svært fornøyd' - det er en oppgang siden fjoråret.

Best ut kommer Gudbrandsdal Energi som kaprer tredjeplassen nasjonalt, kun forbigått av bedriftene Finn.no og Flytoget AS på henholdsvis første- og andreplass. Dette er 6. året på rad hvor Gudbrandsdal Energi har Norges mest fornøyde strømkunder. Daglig leder i strømbyttetjenesten ELskling.no, Jens Regnström, understreker viktigheten av kundetilfredshet også blant strømkunder.

- For oss i ELskling.no er det norske strømkunder som står i fokus og det er spesielt viktig at kundene blir ivaretatt på best mulig måte. Gudbrandsdal Energi lenge vært en god og stabil leverandør, men det er spesielt hyggelig å registrere at også andre kraftleverandører og bransjen som helhet gjør det godt i denne undersøkelsen, sier Regnström.

Strømbyttetjenesten som har vært tilgjengelig i Norge siden 2011 hjelper forbrukere å velge riktig leverandør. I en slik prosess er kundetilfredshet et viktig kriterium.

- Jo flere aktører som tilfredsstiller kundens behov, jo bedre. I en bransje med mange aktører blir de som setter forbrukeren og kundepleie i sentrum premiert, også når det kommer til bytte av strømleverandør. Jeg oppfordrer kunder om å bytte strømleverandør jevnlig for å sikre gode og konkurransedyktig avtaler, sier Regnström.

Mer bevisste forbrukere
- Utover det faktum at strømleverandørene har blitt mer kundeorienterte og yter bedre service kan flere fornøyde kunder tilskrives de rekordlave strømprisene de seneste årene. Om kundene opplever at leverandørene «tar mindre betalt» er dette positivt for selskapene. Jeg tror nok at prisutviklingen til en viss grad regulerer og påvirker forholdet mellom kunde og kraftselskap, forteller Regnström.

I 2015 byttet hele 350 000 nordmenn strømleverandør og Regnström mener at også strømkundene har blitt mer bevisste med tanke på hvordan de velger leverandører. Hele 10 % av de som bytter strømleverandør gjennom ELskling.no gjør det på bakgrunn av tall fra NKB. Dette er forbrukere som utelukkende velger selskap ut ifra kundetilfredshet.

- Norske strømforbrukere har blitt mer bevisst på at det finnes alternativer. Norsk Kundebarometer understreker at kraftleverandørene har merket dette og innrettet seg deretter. Selv om pilene peker i riktig retning er det fortsatt stor forskjell på strømselskapene når det gjelder pris, betingelser og tilfredshet blant forbrukerne. Det er i seg selv et mål å ha fornøyde kunder og kundetilfredshet er en viktig faktor når vi hjelper nordmenn å bytte strømleverandør, avslutter Jens Regnström, daglig leder i ELskling.no.