Vis: Valgt melding   10 nyeste   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

På flyttefot?

På flyttefot og ikke valgt strømleverandør? Da er det stor fare for at du blir en strømtaper. Her er tipsene for å unngå det.

Nettselskapene er pålagt en såkalt leveringsplikt for å sikre at kunder ikke mister strømmen, for eksempel ved flytting. Men å få strøm på leveringsplikt kan bli svært dyrt. Det er husholdninger som ikke aktivt har valgt en strømleverandør som havner på leveringsplikt. Netteieren plikter da å levere strøm til husholdningen. De første seks ukene er prisen for kunder på leveringsplikt regulert, men etter de første seks ukene kan netteieren bestemme påslaget selv, og det kan dermed bli svært dyrt for husholdningen.

-Strømavtaler er jo ikke det første vi tenker på om morgenen. Da er det desto viktigere at du vet hva du gjør når du velger strømavtale. Det kan spare deg for mange tusenlapper i en tid der lommeboken kniper ekstra mye sier Anne By Nazemi, leder av sammenligningstjenesten elskling.no

Fritt å velge strømleverandør

Som strømforbruker betaler du for to ting; strømmen du bruker og nettleie for transporten av strømmen. Du kan ikke velge nettselskap, men du kan fritt velge strømleverandør. De ulike leverandørene tilbyr forskjellige avtaler, og det kan være vanskelig å navigere i mylderet av avtaler. Det kan også være store prisforskjeller, det kan være flere tusenlapper å spare på å velge den billigste avtalen. Elskling.no hjelper kunder med å ordne både nettleie och strømavtale når de har flyttet inn i ny bolig slik at de kun trenger å forholde seg til en motpart.

Spot, variabel eller fast?

Det finnes tre typer avtaler å velge mellom; spotpris, variabelpris og fastpris. Med spotprisavtale betaler du det strømprisen til enhver tid koster, pluss et lite påslag. Det er den billigste avtalen totalt sett, men månedsprisen kan svinge ganske mye fra sommer til vinter. Variabelpris-avtale er ganske likt som spotprisavtale. Den er dyrere, samtidig som prissvingningene er litt mindre. Fastprisavtale har null prissvingning, men er også dyrere enn avtalene som følger prisutviklingen i markedet. Forbrukerrådet anbefaler spotpris, som har vist seg å være billigst over tid. Samtidig kan fastpris være et godt valg hvis du ønsker mer forutsigbarhet.

Slik velger du en god strømavtale

Elskling.no har utarbeidet følgende sjekkliste som sikrer at strømavtalen blir best mulig for deg:

1) Alltid sammenlign ulike strømavtaler og ikke inngå avtaler på byen, gjennom dørsalg eller over telefon.

2) Velg en avtale med etterskuddsvis fakturering

3) Hvis økonomien tåler at månedsprisen varierer en del, velg spotprisavtale. Hvis ikke, tegn en fastprisavtale.

4) Unngå tilleggstjenester som forsikringer, «prisgaranti», «pristak» eller lignende.

5) Grønn samvittighet? Velg en avtale med opprinnelsesgaranti. Da garanterer strømselskapet at strømmen du bruker er 100% ren og fornybar energi.

6) Sammenlign strømavtalen din med andre avtaler jevnlig. Mange strømavtaler har nemlig avtalevilkår som gjør at avtalen endres uten at du blir informert.

anne.by-nazemi@elskling.no

Sammenlign strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale – enkelt og kostnadsfritt. Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Videre