Vis: Valgt melding   10 nyeste   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Nye strømtall: Fastpris lønte seg i fjor

Strømmen ble 18 prosent dyrere i fjor. De med fastprisavtale sparte1250 kroner, sier strømekspert.

Blant norske husholdninger økte strømutgiftene med 18 prosent i 2016 sammenlignet med bunnåret 2015. Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Gjennomsnittlig strømpris for 2016 ble 31,6 øre, i tillegg kom avgifter og nettleie. I 2015 var gjennomsnittsprisen 26,7 øre.

Strømmen ble 1200 kroner dyrere
Strømregningen ble i fjor dermed 1200 kroner dyrere for en bolig som bruker 20 000 kWh i året. Kunder med fastprisavtale betalte minst for strømmen. Hadde du strømavtale med variabel pris, betalte du mest.

– Lite nedbør og høyere råvarepriser var noen av faktorene som bidro til høyere pris på strømmen i fjor. Været er viktig for strømprisen i Norge, det påvirker både vannkraften og oppvarmingsbehovet, altså både tilbudet og etterspørselen, sier Jens Regnström som er leder av elskling.no som sammenligner strømpriser.

Fastpris ble vinneren
Kunder som valgte fastprisavtale, fikk den laveste strømprisen som i gjennomsnitt lå på 29 øre i 2016. Spotpriskunder betalte 30 øre. Strømkunder som valgte variabel pris, måtte ut med 35 øre, dette var klart den dårligste avtaleformen i 2016.

600 millioner kroner ut av vinduet
Husholdninger med variabel strømpris betalte 17 prosent mer enn husholdninger som hadde valgt spotpris. Prisgapet var i gjennomsnitt på 5 øre kWh. Dette utgjør 1250 kroner på et år for en bolig som bruker 20 000 kWh.

Kundene med variabel pris betalte 600 millioner kroner mer enn nødvendig i 2016, viser beregninger gjort av elskling.no. Siden 2011 har kunder med variabel pris totalt betalt over 3,4 milliarder mer enn spotpriskunder.

– Det er overraskende at nesten 30 prosent av husholdningene fremdeles har avtale med variabel strømpris som sjelden lønner seg. Avtalen er en etterlevning fra den gangen strømmonopolet ble opphevet på 90-tallet og burde ha vært avskaffet for lenge siden, sier Regnström.

Strømkunder taper penger på å være lojale
TV2 hjelper deg” ba Elisabeth Realfsen fra Finansportalen og Hallgeir Kvadsheim fra Luksusfellen sjekke hva de kunne spare i utgifter for en rekke personer i løpet av to timer. De fant besparelser på 150.000 kroner innen bank, forsikring og strøm. Forklaringen på at det er så mye å spare i hjemmeøkonomien er ifølge Kvadsheim at folk tror det er problematisk å bytte leverandører.

Mange lever også i den tro at det lønner seg å være en lojal kunde, men det stemmer ofte ikke.

– Vi oppfordrer alle husholdninger til å sammenligne sine avtaler med hva som ellers tilbys. Det kan være mange penger å spare i 2017. En undersøkelse blant dem som sammenligner og bytter strømavtale via våre nettsider, viser at det tar under ti minutter å spare i gjennomsnitt 2000 kroner pr år, forklarer Regnström fra elskling.no.

Jens Regnström
jens.regnstrom@elskling.no