Vis: Valgt melding   10 nyeste   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Norske husholdninger er vinnerne på det nordiske strømmarkedet

Strømprisen i juni fortsetter med rekordlave nivåer, prisen har aldri vært så lav som nå. Her er forklaringen:

Vi har for tiden en ekstremt stor tilgang til vannkraftproduksjon. I tillegg har det vært høy vindkraftproduksjon i Norden. Dett har gitt et overskudd av strøm. Dessverre kan ikke strøm lagres, utover å fylle opp vannmagasinene til kanten, derfor selges den til ekstremt lave priser.

Spotprisen i Norge 88 prosent lavere enn i fjor

I et nordisk perspektiv er det fremfor alt i Norge at strømmen er blitt rekordbillig for husholdningene. Gjennomsnittlig spotpris i Norge i uke 23 lå på 3,03 øre/kWh, noe som er hele 88 prosent lavere enn i fjor.

I Sverige lå spotprisen samme uke på 14,9 øre/kWh, noe som er en nedgang på 27 prosent sammenlignet med forrige år.

Tilsvarende tall for Finland var 26,5 øre/kWh (28 prosent lavere enn i fjor) og 22,5 øre/kWh i Danmark (22 prosent lavere enn i fjor).

Vannkraft gir lav strømpris i Norge og Sverige

Norge og Sverige har betydelig lavere strømpris enn våre nordiske naboer, og årsaken til det er vannkraften. I Norge står vannkraften for hele 95 prosent av strømproduksjonen, i Sverige står den for 40 prosent. På andreplass i Sverige kommer kjernekraften som står for nesten like stor del som vannkraften. I Finland dominerer kjernekraften, mens i Danmark er det vindkraft som er den primære energikilden.

- Mye snø i fjellet i kombinasjon med rådende værforhold gir velfylte vannmagasiner. Vi har en kraftig vårsmelting som bidrar til rekordlave strømpriser i Norge og Sverige der vannkraften er den største energiressursen, sier Anne By Nazemi, leder for Elskling.no

Nordmenn velger spotprisavtaler

Statistikk som Elskling har funnet frem, viser at det er store forskjeller mellom svensker og nordmenn når det gjelder valg av strømavtale.

- I Norge ser vi at 98 prosent av husholdningene har valgt spotpris. I Sverige er det derimot mye vanligere med fastprisavtaler, her ser vi en fordeling på 50/50 mellom spotpris og fastpris, forklarer Anne By Nazemi, leder for Elskling.no.

Lave priser gir mulighet til å spare penger

Selv om du en gang i tiden tegnet en spotprisavtale med lavt påslag og lave avgifter, er det ikke sikkert du fremdeles får billig strøm.

Strømleverandørene har rett til å endre vilkårene, så dersom du ikke har sett over strømavtalen på en stund, er det risiko for at du nå betaler mer enn nødvendig. For tiden finnes det strømselskaper som selger svært billig strøm, det kan derfor være mye å spare hvis du sjekker om du bør bytte strømselskap nå.

anne.by-nazemi@elskling.no

Sammenlign strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale – enkelt og kostnadsfritt. Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Videre