Vis: Valgt melding   10 nyeste   2021   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Nå er Trygg Strømhandel lansert

En ny sertifiseringsordning for strømleverandører er lansert, og skal bidra til at det blir tryggere og enklere å være strømkunde. Trygg Strømhandel er en sertifiseringsordning som setter en rekke til krav til salg av strøm og informasjon til strømkundene.

Det har vært mye fokus på utfordringene i strømmarkedet og hvor vanskelig det er for strømkundene å forstå hva man betaler for og hvor mye man skal betale. Nå har Energi Norge, sammen med Distriksenergi og DNV GL, lansert en sertifiseringsordning som de mener skal bidra til å løse flere av disse utfordringene.

Tryggere og enklere strømmarked

For initiativtagerne er målene med ordningen et tryggere og enklere strømmarked, at strømleverandørene blir bedre leverandører og at kundene øker tilliten til bransjen og til den enkelte leverandør.

Sertifiseringen vil bli administrert og gjennomført av DNV (Det Norske Veritas). DNV er et internasjonalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med hovedkontor i Norge. DNV har siden 1864 levert blant annet sertifisering i en rekke bransjer.

En strømleverandør må gjennom en omfattende sertifiseringsprosess for å kunne være en del av Trygg Strømhandel. I tillegg må strømleverandør løpende oppfylle en del krav når det kommer til salg, kundekontakt, informasjon, kompetanse og andre kriterier. I tillegg må selskapene bestå årlige revisjoner og uanmeldte stikkprøver.

Kravene i Trygg strømhandel

Noen av de viktigste kravene – enkelt forklart:

• Selskapene skal sertifiseres og godkjennes av DNV. DNV skal regelmessig se aktørene i "kortene".

• Det stilles strenge krav til salgsaktiviteter i alle salgskanaler. Eksempler er telefonsalg, på sosiale medier, dørsalg eller stands.

• Strenge krav til tjenesteleverandører som har direkte kontakt med strømkunden (callsentre etc.)

• Det stilles krav til kompetanse hos ansatte, kontinuerlig forbedring og gode prosesser rundt klagebehandling m.m.

• Strømproduktene skal være enkle å skille fra hverandre.

• Kundene skal kunne velge kanal for prisvarslinger. Eksempler på dette er sms eller e-post.

• Kampanjetilbud skal merkes tydelig.

• Det skal ikke være skjulte priselementer og varigheten på strømproduktene skal være tydelig merket.

• Reserverte kunder skal ikke kontaktes, og når en kunde har betalt sin siste faktura hos en strømleverandør så skal vedkommende ikke kontaktes på seks måneder.

Kilder: Energi Norge, Distriktsenergi

anne.by-nazemi@elskling.no

Sammenlign strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale – enkelt og kostnadsfritt. Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Videre