Kulda kosta flesk

Januarkulda kostet deg en drøy 500-lapp viser utregninger gjort av strømbyttetjenesten Elskling.no.

- Strømprisen steg med nesten 60% fra desember til januar, og endte gjennomsnittlig spotpris på mellom 25 og 30 øre per kWh landet over i januar måned. Det var kulden kombinert med økt eksport til europa og lite vindkaraftproduksjon som ga det store prishoppet, forklarer Jens Ola Regnström.

En vanlig norsk husholdning bruker omlag 20 prosent av årsforbruket i løpet av januar måned.

- I tillegg til at spotprisen økte høynet også mange styrømleverandører eget påslag på spotprisen. Kvoteplikten for såklate elserfikalt* økte nemlig også over årskiftet til 11,9%. En kostnad strømleverandørene henter inn hos forbrukeren, sier Regnström.

For 2016 har regjeringen også besluttet å øke forbrukeravgiften for strøm med 1,85 øre/kWh til 16 øre/kWh. Dette er en økningen på ca. 13 prosent og innebærer en kostnadsøkning for en normalhusholdning på nesten 500 kroner i året.

Enkle grep sparer tusenlappene
Ifølge Regnström kan enkle grep gjøres for å redusere strømforbruket og spare deg tusenlapper. Elskling.no har utarbeidet følgende tips for å redusere strømforbruket:

. Bytt ut de gamle vinduslistene med nye. Enkelt og billig!

. Bytt ut vanlige lyspærer med sparepærer eller LED -pærer og se etter hvite- og brunevarer med god energimerking når du kjøper nytt.

. Trekk ut ladere når de ikke er i bruk og skru TV og annen elektronikk som står i «standby-modus» helt av.

. Invester i et styringssystem sørger for minimalt energiforbruk når du er hjemme og effektivt forbruk når du ikke er tilstede.

. Ta i bruk alternative oppvarmingskilder som varmepumpe, vedovn og pelletskamin.

Det viktigste tiltaket
Uansett hvilke tiltak man velger er det umulig å bli helt uavhengig av strøm. Det viktigste tiltaket er derfor å passe på at man ikke betaler unødvendig mye for den strømmen man bruker. Dette tiltaket er dessuten også enkelt og raskt å gjennomføre. Mange tror det er tidkrevende og vanskelig å sammenlikne og bytte strømavtale, men i gjennomsnitt tar det bare fem minutter.

Det mange ikke vet er at det i dag finnes flere sammenligningstjenester på nettet der forbrukerne på få minutter kan skaffe seg en god oversikt og bytte helt kostnadsfritt. En slik tjeneste er Elskling.no. Hvor mye man kan spare varierer, men i gjennomsnitt sparer eneboliger med et årsforbruk på 20 000 kWh omlag 2500 kroner i året.

Bedre tider i vente
Med mindre været fortsetter å være tørt og kaldt i lang tid, slipper norske husholdninger å bekymre seg for stigende strømpriser. En analyse av el-terminene på kraftbørsen viser at markedet forventer en strømpris på rundt 17 øre/kWh i 2016**.

* Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Strømkundene finansierer ordningen over strømregningen gjennom at kraftleverandørene legger elsertifikatkostnaden inn i strømprisen. NVE forvalter elsertifikatordningen i Norge.
** Terminskurser fra Nasdaq 29. januar, EUR/NOK kurs 9,4845