Kompensasjonsordning for høye strømpriser

Regjeringen har lagt fram en ordning om kompensasjon for høstens og vinterens høye strømpriser. Ordningen innebærer at husholdninger vil få deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien.

Kompensasjonsordningen går ut på å kompensere husholdningers forbruk når strømprisen (spotprisen på kraftbørsen Nordpool) overstiger 70 øre eks mva i snitt for en måned. Ordningen skal gjelde fra desember og ut mars 2022.

Regjeringen hadde opprinnelig foreslått at husholdninger skulle få dekket 50 prosent av prisen som overstiger 70 øre pr kilowattime eks mva for strømforbruk opp til 5000 kWh pr måned. I strømforliket i Stortinget ble denne satsen øket til 55 prosent, det vil si at for pris over 70 øre pr kilowattime dekker staten 55 prosent, og resterende 45 prosent står kunden selv for.

Du som kunde trenger ikke gjøre noe

Fratrekket skjer automatisk, så du trenger ikke å gjøre noe for å motta kompensasjonen. Nettleieselskapet har ditt månedlige forbruk, og beregner tilbakebetalingen basert på dette. Dette beløpet vil bli trukket fra den månedlige regningen for nettleie. Dersom summen overstiger den månedlige nettleien, blir beløpet utbetalt til kundes bankkonto eller trukket fra strømregningen.

Les mer om den foreslåtte kompensasjonsordningen fra regjeringen på NVE sine nettsider.

Her finner du i tillegg en rekke aktuelle spørsmål og svar. Siden oppdateres fortløpende med nye detaljer. Vi tar derfor forbehold om at det kan komme endringer.

Les mer på NRK: SV og regjeringa einige om ny straumavtale

Sammenlign strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale – enkelt og kostnadsfritt. Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Videre