Historisk høye strømpriser i 2021

Strøm og strømpriser har vel sjelden fått så mye oppmerksomhet som under 2021. Rekordmange oppslag om strømpriser i media, og skyhøye strømpriser har preget året som gikk.

2021 var et ekstremt år med tanke på strømprisene, og det skyldes flere faktorer. Lite vind og nedbør, samt rekordhøye priser på gass, kull og CO2 førte til at prisene skjøt i været. Gjennomsnittprisen for 2021 havnet på 76 øre/kWh eks mva og avgifter. Til sammenligning var gjennomsnittsprisen for 2020 12 øre/kWh.

Ifølge Statnett er det følgende trender som peker seg ut for fjoråret:

*Forbruket øker markant for hytter og fritidsboliger

*Strømforbruket i husholdninger øker, men mer moderat

*Stadig flere skifter leverandør i løpet av året

*Sterkere konkurranse og nye aktører blant strømleverandørene

*Det blir flere plusskunder, som produserer mer strøm enn de bruker – f.eks. gjennom solceller

Rekordhøyt antall leverandørbytter i 2021

Antall registrerte leverandørbytteprosesser i Elhub havnet på rundt 800 000 i 2021, noe som er rekordhøyt. Spesielt mange byttet leverandør i begynnelsen av året, samt mot slutten av året, da prisene i Sør-Norge var på sitt høyeste.

Høye strømpriser gjør at mange kunder har behov for å sammenligne strømavtaler på en oversiktlig og enkel måte. Via en strømprisportal kan man på få minutter både sammenligne og bytte strømavtale, og dermed redusere strømutgiftene sine.

-Vi oppfordrer husholdninger som ikke har sett over strømavtalen sin den seneste tiden til å gjøre en sammenligning på nett for å forsikre seg om at de fortsatt har konkurransedyktige vilkår. Gjør det til en vane å sammenligne avtaler med jevne mellomrom, så sikrer du deg både god pris samtidig som du øker konkurransen mellom strømselskapene, sier Anne By Nazemi, leder av sammenligningstjenesten elskling.no.

Økt strømproduksjon i Norge

Statnett melder også om rekordhøy strømproduksjon i 2021. Totalt ble det produsert ca 157 TWh, opp fra 154 TWh i 2021. 93 prosent av dette sto vannkraften for. Vindkraft utgjorde ca 12 TWh av strømproduksjonen (ca 6 prosent). Det ble også produsert strøm fra varme (1,5 TWh) og sol (0,03 TWh). Netto eksport ble redusert med ca 3 TWh fra 2020 til rundt 17 TWh.