Gassmangel og lav magasinfylling gir fortsatt høye strømpriser

Et kraftig underskudd i den hydrologiske balansen og høye råvarepriser, gjør at markedet forventer at strømprisene vil holde seg høye en tid framover.

- Større andel uregulerbar kraftproduksjon, både i Norge og i resten av Europa, gjør at vi også må regne med større svingninger i prisene framover, sier Anne By Nazemi, leder for sammenligningstjenesten Elskling.no.

Gjennomsnittlig spotpris for januar:

• 140 øre/ kWh i Øst (NO1) og Sør (NO2)

• 137 øre(kWh i Vest (NO5)

• 26 øre/kWh i Midt (NO3) og Nord (NO4)

Priser eks. mva og avgifter, er hentet fra NordPool. Til sammenligning så var gjennomsnittsprisen i januar 2021 på 46,63 øre/kWh.

Mangel på gass som presser opp prisen, i kombinasjon med høyere kullpriser og CO2 kvoter, bidrar til fortsatt høye strømpriser i Norge. Men økt vindkraftproduksjon i Norden og Tyskland har redusert eksporten av kraft fra Norge, noe som har bidratt til å dempe prisøkning i den sørlige delen av Norge.

Hva påvirker strømprisen framover?

Vannkraften står for nærmere 90 % av kraftproduksjonen i Norge. Ved utgangen av januar var fyllingsgraden i vannmagasinene på 49 %. Medianverdien for fyllingsgraden på tilsvarende tidspunkt for 2002-2021 er 59,7 % ifølge NVE. Spesielt strømprisen i sørlige deler av Norge påvirkes av den lave hydrologiske balansen.

Snøsmeltingen begynner i april, og fram til da vil vær og temperatur være den styrende faktoren for strømprisen. Hvis markedet i tillegg har rett i sine forventninger om et fall i gassprisene til våren, vil prognosene tilsi lavere strømpriser fra april og utover.

Strømkunder kan tape penger på å være lojale

Hvert år går nordmenn glipp av titusenvis av kroner i reduserte kostnader knyttet til strømavtaler, forbrukslån og boliglån. Dette viser en undersøkelse som sammenligningstjenesten Elskling.no/Zmarta har latt markedsanalysebyrået YouGov gjennomføre.

Forklaringen på hvorfor det er så mye å spare i privatøkonomien, kan være at folk tror det er problematisk å bytte leverandører. Mange lever også i den tro at det lønner seg å være en lojal kunde, men det stemmer ofte ikke. Så selv om du tidligere har inngått en strømavtale med gunstig pris og vilkår trenger ikke det være den beste avtalen for deg nå.

– Vi oppfordrer alle husholdninger til å sammenligne sine strømavtaler med hva som ellers tilbys. Det kan være mye penger å spare i 2022. En sammenligning på Elskling.no tar bare noen minutter, sier Anne By Nazemi.