Gå gjennom strømavtalen din og spar penger i vinter

I den kaldere og mørkere delen av året øker strømforbruket kraftig. Dette samtidig som det er svært høye strømpriser, etter en høst preget av rekordhøye priser. Derfor kan det lønne seg å gå gjennom strømavtalen din nå, for å sikre den beste strømprisen.

De fleste har samme strømleverandør år etter år, og synes at det blir for komplisert å bytte. Men å bytte strømavtale trenger ikke være så vanskelig. Med hjelp av sammenligningstjenesten elskling.no kan du på en enkel og smidig måte sammenligne strømavtaler – og spare noen tusenlapper. Det eneste du trenger er å sette av 5-10 minutter av tiden din, og en strømfaktura.

– Med tjenesten vår er det gjort både raskt og enkelt. Og den korte tiden du bruker på å bytte strømavtale kan gi store besparelser, sier Anne By Nazemi, leder av sammenligningstjenesten elskling.no.

Hva påvirker strømprisen?

En av de viktigste faktorene som påvirker strømprisen er været. Om det regner mye eller det har kommet mye snø, fylles vannmagasinene opp betraktelig, noe som gjør at vannkraften kan kjøres for fullt og strømprisen går ned. Hvis det blåser lite og solen skygges av mørke skyer, tilføres det lite strøm til markedet, noe som igjen øker strømprisen. Det som kanskje har størst påvirkning på strømprisen er temperaturen. Er det kaldt ute går det mer strøm for å varme opp boliger, noe som driver opp prisen. Med andre ord er det vanskelig å forutsi strømprisen. Men en ting er hvert fall sikkert, og det er at med vinteren kommer kulden, mørket og økt strømforbruk.

– Det lønner seg å gå gjennom strømavtalen sin, da det kan utgjøre en stor forskjell på hva man betaler for den strømmen man bruker. Kanskje er det ekstra viktig nå under den kaldeste og mørkeste tiden på året, når strømforbruket øker kraftig, sier Anne By Nazemi.

Strømmarkedet

I Norge kan strømkundene velge å kjøpe kraft fra hvilken som helst av leverandørene som er knyttet til nettet, så lenge den leverandøren tilbyr kraft i området hvor de skal bruke den. Men å selv sjekke og kontrollere strømpriser og kampanjetilbud er både vanskelig og tidkrevende.

Her kan sammenligningstjenesten elskling.no utgjøre en forskjell. Hos elskling.no finnes Norges samtlige 132 strømleverandører, noe som gir flere ulike strømavtaler å velge mellom.

– Elskling.no er en uavhengig sammenligningstjeneste, derfor vises samtlige av de tilgjengelige avtalene i markedet fra alle Norges 132 strømleverandører. Det gjør at kunden kommet til å få et riktig bilde, og kan gjøre en riktig sammenligning, sier Anne.

Slik sammenligner du strømavtaler via elskling.no

For å sammenligne strømavtaler trenger du bare å fylle inn postnummeret ditt, det årlige strømforbruket ditt og hvilken type avtale du vil ha. Strømforbruket ditt vil stå på strømregningen din. Er du usikker på strømforbruket ditt så kan elskling.no sin sammenligningstjeneste hjelpe deg med å beregne strømforbruket ditt.

– På vår sammenligningsside får kundene et samlet bilde over hvordan markedet ser ut. Gjennom å sammenligne nåværende strømavtaler kan man enkelt se om det er verdt det å bytte. Ettersom priser og avtaler ofte endres, kan man mange ganger spare en god del gjennom å bytte strømavtale. Dessuten tilbyr ofte de ulike strømleverandørene gunstige kampanjepriser, sier hun.

Fast pris eller spotpris – hvilken avtale er best?

Ved valg av ny strømavtale kan du ikke bare se på prisen, det finnes også andre faktorer du må ta stilling til. Kanskje vil du ha grønn energi fra bærekraftig energiproduksjon. Eller så foretrekker du spotpris framfor fast. En spotprisavtale gjør at prisen følger spotprisen som fastsettes på kraftbørsen Nord Pool, som betyr at den kan gå opp og ned. Mens med en fastprisavtale er prisen bundet under avtaleperioden.

– Fastpris kan være bra for de som vil ha full kontroll på hvor mye strømmen kommer til å koste hver måned. Har man rom for det i økonomien sin og kan håndtere eventuelle prisøkninger kan man velge spotpris, som ofte er billigere på lang sikt, selv om det ikke finnes noen garantier, sier Anne By Nazemi.

Det generelle rådet er derfor å velge det som passer ens egen økonomi best. For de som har en økonomi som ikke kan håndtere større utgifter like bra, og har behov for å ha kontroll på utgiftene hver måned, bør velge fastpris. De som har en økonomi som håndterer litt større utgifter av og til kan velge spotpris.

Anne anbefaler flere å gå over strømavtalen sin oftere, da det er både enkelt og kostnadsfritt. Bare fordi du har tegnet den billigste avtalen en gang, betyr ikke det at det er den billigste for alltid. Bor du i et hus har du mer å spare på å gå over strømavtalen din regelmessig, men til og med de som bor i leilighet kan spare flere hundrelapper, eller til og med tusenlapper.

– Vi kan garantere kundene at vi har de beste prisene som finnes i markedet uansett om du bor i hus eller leilighet, avslutter hun.