Vis: Valgt melding   10 nyeste   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Elsertifikatkollaps reduserer strømkostnaden med 300 kroner

Månedens store skrell, i tillegg til Donald Trump, var en 40 prosents priskollaps på elsertifikater. Prisnedgangen gir eneboliger ca. 300 kroner lavere strømkostnad* per år. Vintermåneden januar kom og gikk uten topper i strømprisen, takket være at vi slapp det kaldeste været.

– Prisfallet på elsertifikater må ha en negativ effekt på utbyggingen av fornybar strømproduksjon. Dette vil dog forhåpentligvis hjelpe husholdningene i form av billigere strøm, sier Jens Regnström, leder for strømbyttetjenesten elskling.no.

Markedsprisen for elsertifikater falt til ca. 70 kroner i måneden. Denne prisen er 60 prosent lavere enn nivået for ett år siden. Grunnen til prisfallet er at tilbudet er større enn etterspørselen, noe som markedsaktørene tror kan bety at prisene vil fortsette å falle. For eneboliger innebærer prisfallet en kostnadsreduksjon* på ca. 300 kroner i året.

– Januar er en måned da mange engasjerer seg litt ekstra for å oppfylle nyttårsforsettene sine. Mange av disse nyttårsforsettene dreier seg om å forbedre privatøkonomien. Å bytte strømavtale på elskling.no tar i snitt fem minutter, og gjennomsnittlig besparelse er 2500 kroner. Det er en god timelønn, sier Regnström.

I henhold til det som kalles kvoteplikten, må en strømforbruker i Norge kjøpe 0,137 kWh elsertifikat for hver kWh strøm vedkommende bruker. Innkjøp og håndtering av elsertifikatene ordnes av strømselskapet og faktureres gjennom strømregningen. Målet med elsertifikatsystemet er å øke utbyggingen av fornybar strømproduksjon. De som produserer fornybar energi får elsertifikater for strømmen som produseres. Sertifikatene selges på markedet og genererer en ekstra inntekt i tillegg til strømsalget.

På elskling.no er samtlige avgifter i listene som presenteres inkludert. Kilowattprisen som angis er den totale prisen man må betale, og inkluderer strømprisen, påslag, elsertifikat, fast årsavgift og andre mulige avgifter som selskapet kan tenkes å ta, som for eksempel startavgift, fakturaavgift og moms.

* Forbruk på 20 000 kWh per år, prisforskjell ca. 100 kr/MWh samt kvoteplikten 13,7 %.

Jens Regnström
jens.regnstrom@elskling.no