Vis: Valgt melding   10 nyeste   2021   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Bør du bytte strømavtale nå som strømprisen skyter i været?

Kun 10 øre eks mva og avgifter kostet strømmen i 2020 i gjennomsnitt. En drøy uke inn i januar 2021 steg den til over en krone. Det er den høyeste strømprisen på over fem år.

2020 var et eksepsjonelt år når det kommer til strømprisene, fjorårets snittpris havnet på rekordlave 10 øre/kWh eks mva. Til sammenligning kostet strømmen i snitt rundt 38 øre i 2019 og 41 øre 2018. Varmt vær, uvanlig mye nedbør og begrenset overføringskapasitet var hovedgrunnene til de ekstremt lave strømprisene i 2020.

Dyrere strømregning i januar

I starten av 2021 har strømprisen skutt i været. Fredag 8. januar noterte vi en pristopp på hele 114 øre/kWh eks mva og avgifter. Det er den høyeste prisen på fem år. Nord-Norge ble forskånet den første perioden, prisene lå der på omtrent halvparten av prisene ellers i landet. Men de siste dagene har prisen gått oppover også i Nord-Norge.

Hva betyr det for deg som strømkunde?

Spotprisavtaler baseres på spotprisen fra strømbørsen Nord Pool, i tillegg kommer strømleverandørens påslag og avgifter. Går spotprisen opp, vil strømregninga også bli høyere. Gjennomsnittet i januar ligger nå på 44,5 øre/kWh eks mva, noe som kan sammenlignes med desembers snittpris på 18,6 øre/kWh. Blir det kaldere, vil spotprisen vil fortsette stige framover. Samtidig bidrar kulden til økt forbruk for oppvarming, noe som også gjør bidrar også til at strømregningen vil stige enda mer.

—Norske husholdninger kan regne med at utgiftene til strøm i januar blir dobbelt så høye eller mer sammenlignet med desember, sier Anne By Nazemi, leder for Elskling.no.

—Men det betyr ikke nødvendigvis at folk bør bytte til en avtale som har mindre svingninger i prisen eller kanskje har helt fast pris. I slike avtaler legger nemlig selskapene på ekstra avanse for å sikre seg. Over tid lønner det seg som regel med spotprisavtale. Hovedrådet vårt er å sjekke våre nettsider for å finne beste avtale som tilbys der man bor.

Regn med høyere strømpriser i 2021 og framover

2020 bød på rekordlave strømpriser takket være uvanlig mildt og vått vær. Men det er ikke noe som man kan regne med fortsetter i 2021. Prisene vil antagelig øke på grunn av økende strømforbruk, for eksempel ved lading av flere elbiler, større eksportmuligheter via overføringskabler til Europa og elektrifisering av industri.

—Prisene vil også fluktuere mer på grunn av overgang fra kull- og kjernekraft til vind- og solenergi. Disse fornybare energikildene er vanskeligere å regulere og vil derfor gi større prishopp en det vi er vant med. Når produksjon og etterspørsel ikke korrelerer, vil det bidra til større svingninger i spotprisen, forklarer By Nazemi.

Mye penger å spare på rett avtale

I tillegg til selve strømprisen tilkommer det avgifter og påslag til strømleverandøren. Selv om du en gang i tiden tegnet en spotprisavtale med lavt påslag og lave avgifter, er det ikke sikkert du fremdeles har en gunstig avtale. Strømleverandørene har rett til å endre vilkårene. Så dersom du ikke har sett over strømavtalen på en stund, er det stor risiko for at du nå betaler mer enn nødvendig.

—Mange husholdninger betaler unødvendig høye påslag på strømprisen. Hvis du sammenligner og endrer strømavtale med jevne mellomrom, sikrer du at du hele tiden har en god avtale, på den måten sparer du penger, avslutter By Nazemi.

anne.by-nazemi@elskling.no

Sammenlign strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale – enkelt og kostnadsfritt. Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Videre