350.000 byttet strømleverandør i 2015

I 2015 byttet 350.000 husstander strømleverandør. Ny statistikk fra NVE* forteller at 108 000 (84 900) strømkunder byttet strømleverandør i fjerde kvartal alene. Sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2014 er dette en økning på 27 prosent.

- Det er gledelig at antall leverandørbytter nå øker. Siden 2013 har det vært en nedadgående trend for strømprisen, og lenge så vi også en lignende trend for antall leverandørbytter. Mange husholdninger betaler fremdeles unødvendig mye for strømmen, så det er gledelig at trenden nå snur. Hvis du bytter strømavtale med jevne mellomrom sikrer du en god avtale og bidrar til økt konkurranse i markedet, sier Jens Regnström grunnlegger av strømbyttetjenesten ELskling.no.

Spotpris slår variabel pris
2015 hadde billigste strømmen på 13 år. Likevel betalte de med såkalt «variabel pris» over 870 millioner kroner mer enn de med spotpris. Omtrent 30% av husholdningene i Norge har såkalte variabelprisavtaler, som nesten aldri lønner seg. Tall fra SSB** viser at kunder med spotprisavtaler i 2015 betalte 24,5 øre/kWh, sammenlignet med 31,3 øre/kWh for variabel pris. Gjennomsnittlig forskjell mellom spotpris og variabel pris lå på ca. 6,8 øre/kWh for året som helhet. For en gjennomsnittlig enebolig tilsvarer prisforskjellen ca. 1700 kr på ett år.

- Det er lettere for strømselskapene å ta ut margin på variabelprisavtalene fordi de ikke har samme transparens som spotpris. Mange opererer også med lokkepriser på variabelprisavtaler som med tiden blir svært kostbare, sier Regnström.

Spotpriskundene kan også spare penger
- Selv om du en gang i tiden tegnet en spotprisavtale med lavt påslag og lave avgifter er det ikke sikkert du fremdeles får billig strøm. Strømleverandørene har rett til å endre vilkårene, så dersom du ikke har sett over strømavtalen på en stund er det stor risiko for at du nå betaler mer enn nødvendig, sier Regnström.

I 2015 har over 200.000 nordmenn sammenliknet strømavtaler på elskling.no. Det er gratis og enkelt å bytte strømleverandør, og det tar i gjennomsnitt mindre enn 5 minutter å både sammenligne og bytte strømavtale.

- Vi oppfordrer husholdninger som ikke har sett over strømavtalen sin de siste årene til å gjøre en sammenligning på nett for å forsikre seg om at de fortsatt har konkurransedyktige vilkår. Bytt med jevne mellomrom, så sikrer du deg både god pris samtidig som du øker konkurransen mellom strømselskapene, sier Regnström.

* www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Leverandorskifte/
** www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elkraftpris/kvartal/