Må vi venne oss til et varierende strømmarked?

Vi har hatt en vinter med ekstremt høye strømpriser, og det ser ikke ut til å snu med det første. I dag, fredag, får vi den høyeste timesprisen i sør hittil i år. Norske husholdninger har slitt med høye strømkostnader den seneste tiden, og det i et veldig varierende strømmarked.

Slik ble gjennomsnittlig spotpris for januar og februar:

Januar:

• • 140 øre/ kWh i Øst (NO1) og Sør (NO2)
  • • 137 øre(kWh i Vest (NO5)
  • • 26 øre/kWh i Midt (NO3) og Nord (NO4)

Februar:

• • 121 øre/ kWh i Øst (NO1) og Sør (NO2)
  • • 120 øre(kWh i Vest (NO5)
  • • 18 øre/kWh i Midt (NO3)
  • • 16 øre/kWh i Nord (NO4)

Priser eks. mva og avgifter, er hentet fra NordPool.

Fortsatt store forskjeller mellom nord og sør

Det er fortsatt store forskjeller i strømprisen i de forskjellige landsdelene. Dette ser vi både i Norge og hos våre naboer i Sverige. I Nord-Norge og Nord-Sverige er det lave priser, men Sør-Norge og Sør-Sverige får fortsatt de høye prisnivåene.

Tøff vinter for husholdningene

For mange har det vært et økt økonomisk press under vinteren. Strømprisene har vært skyhøye, og regningene som har kommet har vært likeså.

- Vi vil hjelpe husholdningene med å se over konstnadene sine, og ta gode beslutninger rundt valg av strømavtale. Sammenlign strømavtaler på elskling.no eller ta kontakt med vår kundeservice, så vil de hjelpe deg, sier Anne By Nazemi, leder for Elskling.no.

Hvordan ser det ut framover?

Markedet påvirkes fortsatt av de høye råvareprisene og de dyre C02-kvotene. Den usikre politiske situasjonen i i Europa påvirker også strømprisene framover. Så til tross for bra forutsetninger med mye vind-, vann- og kjernekraft, holder prisnivået seg høyt. Og markedet spår at det vil det gjøre en tid framover. Det gjelder fremfor alt i sørlige områder, både i Norge og Sverige.

Tips til strømkundene

Husholdninger med spotprisavtale følger prisene på strømbørsen både når prisene går opp og når de går ned, det er slik avtalen er utformet. Historisk har spotpris som regel vært en bra løsning, selv om det kan svi litt noen perioder.

Fastpriskunder kan generelt sove bedre om natten i disse vinterperiodene. Men de slipper ikke helt unna. Når det er kaldere bruker man mer strøm, og da blir strømregningen høyere.

Men nå ser vi et skifte i denne fordelingen, og de kundene som har sikret seg en gunstig fastprisprisavtale har kommet bedre ut av det enn spotpriskundene.

- Vårt råd er å regne på om det kan lønne seg å inngå en fastprisavtale, og på denne måten sikre deg for kommende peaker i spotprisen, sier Anne By Nazemi. Det vi vet er at prisene kommer til å variere mer, og markedet spår fortsatt høye priser framover.